Jak zrobić komiks? Jak zaprojektować pasek komiksowy?


W poniższym tutorialu pokażę jak zaprojektować komiks na przykładzie paska komiksowego.
Przedstawię proces tworzenia komiksu np. na potrzeby reklamy lub szkolenia firmowego.

Scenariusz komiksu

Najpierw tworzymy scenariusz,
zarys fabuły komiksu z dialogami oraz opisem kadrów komiksowych.
Scenariusz do komiksu nie musi być literackim arcydziełem.
Zadaniem scenariusza komiksowego jest
poukładanie i usystematyzowanie informacji, histori jaką chcemy przedstawić.
W zupełności wystarczy szkic historii.
Przy krótkich formach komiksowych takich jak np. pasek komiksowy
często "rysuje się na żywioł" bez pisania scenariusza.
Pisanie scenariusza do komiksu bardzo podnosi kreatywność
i pozwala dojrzeć, ewoluować historii, a czasem nawet nadać jej nowy, ciekawy charakter.

Zobacz też artykuł "Jak napisać scenariusz do komiksu?"


Szkic komiksu

Tworzymy szkic.
Powstaje zarys komiksu z głównymi liniami, konturami i wstępnym światłocieniem oraz rozmieszeniem chmurek i tekstów.
Najprościej ten etap można opisać słowani:
Szkic - w poszukiwaniu idealnych linii.
Szkic nie oddaje w pełni  potencjału wizualnego jaki "drzemie" w komiksie. 
Szkic jest formą poglądową, konceptową, przygotowawczą do obrysu, koloru i wykończenia komiksu.

Na etapie szkicu można wprowadzić poprawki, zmiany oraz sugestie klienta.
Taką poprawką może być np. dodanie nowej chmurki z tekstem, usunięci elementu lub postaci z kadru itp.
Wprowadzanie różnych poprawek w późniejszych etapach pracy nad komiksem
robi się stopniowo coraz bardziej skomplikowane i problematyczne.

Bohater komiksu

Każda historia posiada bohatera -(ów).
To oni tworzą fabułę, kreują wątki i budują historię.

> Zobacz jak wykreować bohatera marki, komiksu, postać firmową.

> Zapraszamy do obejrzenia galerii z bohaterami marki, których projektowaliśmy.


Chmurki komiksowe

Tworząc szkic komiksu trzeba z góry założyć gdzie będą znajdować się chmurki komiksowe.
Tworząc komiks należy planować wcześniej dymki.
Dlatego warto wspierać się przy szkicowaniu scenariuszem komiksu.
Lepiej unikać sytuacji kiedy musimy wciskać w kadrach komiksu
chmurki w najmniej odpowiednie do tego miejsca.

Trzeba też zwrócić uwagę na kolejność chmurek.
Wcale nie jest przypadkowa.
Ogonki chmurek komiksowych muszą być zwrócone w stronę ust bohatera wypowiadającego daną kwestię.
Dopuszczalne jest "celowanie dymkiem w głowę". :)
Często bywa u nieuważnych rysowników komiksowych,
że ogonek wędruje w najmniej powołane do tego miejsce.
Kadr komiksu robi się wtedy nieco krepujący.

Częstym błędem nawet doświadczonych rysowników komiksowych jest tzw. przegadana chmurka.
Każdy tekst do chmurki komiksowej da się skrócić.
Przegadany komiks zniechęca czytelnika.
Trzeba pamiętać, że robimy komiks a nie piszemy powieść.
"Przegadany" scenariusz komiksu to prawdziwy koszmar rysownika komiksowego.

Generalna konkluzja jest taka, że szkic komiksu trzeba robić z głową.

Warto tworząc komiks każdą chmurkę z tekstem generować na osobnej warstwie.
Daje to pełną możliwość manipulowania tekstem i chmurkami.
Tekst oraz chmurki można wtedy downie zmieniać, usuwać, przesuwać, powielać etc.
Jest to bardzo wygodne a przy ewentualnym wprowadzaniu poprawek
lub tłumaczeniu komiksu na inny język wręcz bezcenne.
Można ukryć tekst oraz chmurki komiksowe i swobodnie kolorować projekt komiksu bez przeszkód.
Oczywiście grupowanie chmurek i tekstu zajmuje trochę więcej czasu
i wydłuża pracę nad projektem komiksowym.
Warto jednak poświęcić na to rozwiązanie więcej pracy, ponieważ korzyści są nieocenione.

Czcionka w komiksie

Dobór czcionki do komiksu jest bardzo istotny.
Czcionka w komiksie podobnie jak przy projektowaniu logo nadaje projektowi charakter.
Jest wiele ciekawych fontów o komiksowym kroju.
Niestety większość komiksowych czcionek jest bez polskich znaków co mocno komplikuje ich używanie.
Jeśli tekstu jest nie dużo, czcionka jest rewelacyjna
a nasz komiks nie może się bez tej czcionki obejść, możemy "ogonki i kropeczki" domalować.
Jeśli zaś tekstu jest cała masa to dorabianie ogonków i kropek na nic się nie zda.
Jedna spacja w tekście zniszczy całą naszą pracę.
W takiej sytuacji można edytować czcionkę
w programie do tworzenia czcionek i przerobić na polskiego fonta.
Przed użyciem czcionki powinno się sprawdzić rodzaj licencji czcionki oraz jej warunki.

Line art - obrys komiksu

Po szkicu następuje czas na wykonanie obrysu naszego paska komiksowego.
Wykonujemy line art komiksu.
Obrys komiksu edytujemy w programie graficznym - usuwamy błędy, nieczystości.

Nadajemy obrysowi komiksu pełną czerń lub inny kolor, który nam odpowiada.
W momencie kiedy line art jest już na nasze oko perfekcyjny możemy przejść do kolorowania projektu.

Warto zachować kopię warstwy czystego line art'u dlatego, że możemy ponownie go wykorzystać.
Z czystego obrysu można np. wykonać malowankę dla dzieci.

Kolor

Najpierw kolorujemy wszystkie elementy komiksu za pomocą wypełniania kolorami i gradientami.

Na tym etapie powstaje gotowy już komiks bez światłocienia i tekstury.
Wygląda trochę płasko ale już można taki komiks spokojnie zapisać i używać.

Światłocień i tekstura komiksu

Kolejny etap kolorowania to wprowadzanie światłocienia oraz tekstury do naszego komiksu.
Technik jest tutaj bardzo wiele do zastosowania - od trybów mieszania przez filtry, poziomy aż po zaawansowany digital painting.

Podczas projektowania komiksów najczęściej używamy kolażu różnych technik do nałożenia światłocienia i faktury.
Mnożenie warstw oraz filtry dają bardzo ciekawe rezultaty.
Warto cienie w komiksie lekko zblurować.

Poprawki

Pozostaje już tylko wprowadzenie ostatecznych poprawek i detali do naszego paska komiksowego

Można poeksperymentować z komiksem: popróbować różnych filtrów,
balansu kolorów, mieszania warstw, powyginać na siatce postać etc.
Często można uzyskać warte zapisania, ciekawe warianty pracy.
Ważne aby na etapie wykańczania komiksu nie zatracić się bez reszty. :)
Łatwo o przesadę.
"Jeśli ktoś poprawia coś dostatecznie długo to najpewniej to zepsuje".
Projekt komiksu można już zapisać jako jpg lub pdf.

Teraz można już wykorzystać pasek komiksowy do reklamy,
wstawić do ulotki, na stronę www, fFacebooka lub wydrukować na koszulce.

Voila! Komiks gotowy do użytku.

p.s.
Kto powiedział, że pasek komiksowy musi być zawarty w foremnej bryle?


Autor: Krzysztof Czachura

< Powrót                                   Następny artykuł >


Napisz do nas.

komikskc@gmail.com


Odwiedź naszą galerię i zostań naszym partnerem.

Strona startowa