Reklama otacza nas wszędzie.
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do natłoku przekazów reklamowych.
Internet i przestrzeń miejską wypełniają rozmaite nośniki reklamowe, o które już dosłownie można się potknąć.
Oglądając film w telewizji przerwa reklamowa nieraz trwa tak długo, że zapominamy co oglądaliśmy.
Żyjąc w tak przesyconym reklamą środowisku nauczyliśmy się ignorować i unikać reklamy.
Dlatego warto zrezygnować z reklamy agresywnej jak wściekły pies, na rzecz reklamy, która przyciąga i jednoczy.
Co zatem zrobić, aby nasza reklama wyróżniła się pozytywnie, zapadła w pamięć odbiorcy
i zbudowała spójny obraz naszej firmy, naszego produktu, naszej marki?
Jest na to kilka sposobów.
Jednym z nich jest wykreowanie bohatera marki.
Ludzie kochają bohaterów, herosów, ciekawe postacie.
Stąd pojawiają się oni w kulturze, historii oraz mitologi niezwykle często.
We współczesnym kinie można przebierać w tytułach filmowych od Herkulesa i Spartakusa po Supermana i X-menów etc.
Dlaczego nie wykorzystać tego zjawiska w reklamie, skoro bohaterowie przyciągają zainteresowanie i uwagę ludzi jak super magnes.
Kim lub czym jest brand hero?
Bohater marki – to postać, maskotka firmy, która ma za zadanie komunikować markę z klientem,
przedstawiać pewne wartości i idee promowane przez firmę, markę, produkt.
Bohater marki jest więc narzędziem marketingowym odpowiednio dostosowanym do klientów, konsumentów firmy.
Jaki powinien być bohater marki?
Postać marki opowiada o wartościach i ideach firmy, produktu, który promuje.
Musi być idealnie wpisany w koncepcje i założenia marki oraz spójny z identyfikacją wizualną i wartościami firmy.
Bohater marki musi być idealnie skrojony na potrzeby docelowego odbiorcy.
Innego bohatera z konkretnym przekazem kreuje się dla dzieci a zupełnie inną postać tworzy się
dla klientów dojrzałych, młodzieży, zabieganych biznesmenów czy też zatroskanych rodziców.
Liczy się nie tylko postać ale przede wszystkim opowieść o marce.
Środowisko i okoliczności, w których znajduje się nasz bohater, postacie, które go otaczają pozwalają na
przedstawienie historii, w którą sprytnie wkomponowany zostaje przekaz reklamowy.
Postać marki powinna wciągać w historie, intrygować odbiorce i wzbudzać sympatie.
Bohater marki musi zapadać w pamięć, przekonać odbiorcę, że jest niepowtarzalny i wiarygodny.
Zadaniem bohatera marki jest wzbudzić pozytywne emocje i skojarzenia z marką
a jednocześnie odzwierciedlać kluczowe cechy i wartości marki.
Czy każdej marce jest potrzebny bohater?
Oczywiście nie każda firma, marka potrzebuje bohatera.
Jest to tylko jeden ze sposobów na dotarcie do klienta.
Jedynie dobrze zaplanowany i zaprojektowany bohater marki ma szanse na odniesienie sukcesu.
Warto jednak zastanowić się czy naszej marce nie jest potrzebny brand hero, który ją wesprze.
Bohater marki może stać się nie tylko wspaniałym narzędziem do sprzedaży i promocji
ale wręcz przejść do historii jako postać kultowa, ikona kultury masowej.
Marzeniem każdej firmy jest bohater marki, który do tego stopnia zainteresuje, zaangażuje i zjedna sobie sympatie ludzi,
że postać zacznie żyć własnym życiem, przeradzając się w darmową reklamę, kreowaną przez samych klientów.
Która firma nie chciałaby być kojarzona z bohaterem, który bawi do szczerych łez,
z postacią, na której przygody czeka się z niecierpliwością.
Jakie funkcje spełnia w reklamie bohater marki?
- reprezentuje wartości i cechy marki
- nadaje marce osobowość
- buduje wizerunek marki
- identyfikuje markę
- komunikuje się z klientami, konsumentami
- prezentuje produkty, ofertę firmy
- wzbudza pozytywne emocje i sympatie
W efekcie dobrze zaplanowana kampania reklamowa z bohaterem marki prowadzi do wzrostu sprzedaży i zysków.
Bo przecież o to w tym wszystkim chodzi. :)
Lepiej wszak kupić coś co się dobrze kojarzy, jest znane i lubiane niż produkt, o którym wiemy niewiele lub nie wiemy nic.
Jakie są rodzaje bohaterów marki?
Bohaterów marki można sklasyfikować na trzy różne kategorie:
- zwierzęta
- ludzie
- postacie abstrakcyjne
- superbohaterowie
Zwierzęta jako bohaterowie marki
Ten rodzaj bohatera marki bardzo często kojarzony jest z dziećmi.
Przykładów można by mnożyć bez końca od królika Nesquik'a po Kubusia z popularnych soków dla dzieci.
Zwierzęta są także bohaterami marki dla produktów dla dorosłych.
Jedną z bardziej popularnych marek piwa w Polsce obrała za bohatera marki sympatycznego żubra
a czekoladę Milka skojarzyć można z wyróżniającą się, fioletową krową.
Przykład bohatera marki dla producenta gier planszowych i wielkoformatowych dla dzieci.
Poniżej przedstawiam przykład jak można ożywić bohatera marki
i budować z jego udziałem kampanie reklamową na podstawie zabawnych przygód.
Paski komiksowe z bohaterem marki - pingwinem IGLOTEX'u
|
|
|
Paski komiksowe z bohaterem marki - tygrysem TwisterPIZZY
Bohater marki dla Parku Wodnego w Krakowie
Pasek komiksowy z sympatycznym pieskiem Coco zaprojektowany dla CocoPaws.pl
Ludzie jako bohaterowie marki
Bardzo popularny rodzaj bohatera marki, często nadużywany w reklamach.
Jest to typ bohatera, który najczęściej kierowany jest do dorosłego odbiorcy.
Ludzkiej postaci łatwo nadać odpowiednie, cechy i charakter.
Większość zawodów, nacji, narodowości etc. ma w zbiorowej świadomości przypisane pewne stereotypy i archetypy.
Trudnym zadaniem przy kreowaniu ludzkiego bohatera marki jest wyróżnić go.
Ludzkich postaci wspierających marki jest na rynku bardzo dużo, więc potencjalnie nasz bohater musiałby przebijać się łokciami.
Dobrym przykładem są tutaj bohaterowie piwa Harnaś i Góral z Tatry.
Pomimo, że funkcjonują oni na tym samym rynku to skierowani są do zupełnie innej grupy docelowej z odmiennym przekazem.
Bohater marki HELPIK.
Instrukcja pierwszej pomocy w formie komiksu do sieci i druku dla HELP!
Archetyp superbohatera marki
Kto nie lubi Supermana?
Zarówno najmłodsi jak też dojrzali wiekowo konsumenci bardzo dobrze znają i lubią klasycznych superbohaterów.
Najbardziej znani bohaterowie to oczywiście Superman, Batman, Spiderman.
Superbohaterów uwielbiają absolutnie wszyscy.
Dowodem na to są kinowe hity kasowe z Hoollywood oraz ciągle rosnąca popularność komiksów.
Nic tak nie kojarzy się z komiksem jak superbohaterowie.
Superbohater marki daje ogromne możliwości marketingowe, ponieważ grupa docelowa ma bardzo szerokie spektrum.
Archetyp superbohatera do razu nasuwa skojarzenie, że skoro bohater ma
jakieś nadprzyrodzone, wręcz kosmiczne, magiczne moce, zdolności
to produkt, marka także musi tak być (niesamowita, magiczna, nadprzyrodzona).
Przykładem super brand hero jest bohater kampanii informacyjno-edukacyjnej "Czysta Świdnica".
Bohater kampanii edukacyjno - informacyjnej zaprojektowany dla urzędu miata Świdnicy.
Komiks edukacyjny z bohaterem marki dla urzędu miata Świdnicy.
Abstrakcyjni bohaterowie marki
W tej kwestii ogranicza nas tylko wyobraźnia i kreatywność.
Abstrakcyjny bohater marki daje pełną swobodę przy projektowaniu, kreowaniu kampanii reklamowej.
Jest to rodzaj postaci, którą skierować można zarówno do dorosłych odbiorców jak też dzieci i młodzieży.
Przykładami postaci abstrakcyjnej są M&M'sy lub zbudowany z opon ludzik Michelin.
|
projekt koncepcyjny bohatera marki dla dużej firmy deweloperskiej |
|
|
|
|
Negatywny bohater marki
Większość bohaterów marki to postacie pozytywne,
do których już od pierwszego wrażenia (nawet na poziomie podświadomym) mamy czuć sympatie.
Mało, która firma, marka decyduje się na śmiały, odważny krok kreacji negatywnego bohatera marki.
Bohater negatywny może funkcjonować samodzielnie lub konkurować z pozytywnym bohaterem.
Taka negatywna postać może być lustrzanym odbiciem pozytywnego bohatera marki.
Jest to sytuacja, kiedy bohaterowie nawzajem uzupełniają się.
Dobrym przykładem klasycznego bohatera negatywnego jest Mały Głód z rekamy serków Danio.
Jak wyglądają prace nad bohaterem marki?
Jak tchnąć życie w bohatera marki?
Prace nad bohaterem marki zaczynają się od określenia charakteru naszej postaci.
Trzeba się zastanowić nad tym co wyróżnia naszą firmę, naszą ofertę i produkty?
Jakie wartości oraz idee niesie ze sobą nasza marka.
Nadajemy naszemu bohaterowi cechy i atrybuty dzięki, którym
spójnie będzie on prezentował oraz promował markę i wartości jakie ze sobą niesie.
Trzeba się też zastanowić do jakiego odbiorcy ma trafić bohater marki i jaką w związku z tym przyjmie postać.
Ustalenie odbiorcy, do którego skierowany będzie przekaz bohatera marki to kluczowa kwestia.
Przy projektowaniu trzeba również zastanowić się na jakich nośnikach medialnych
będziemy prezentować postać i w jaki sposób podkreślić najważniejsze cechy i atrybuty naszego bohatera.
Z bohaterem marki można tworzyć: reklamy, materiały promocyjne, komiksy, naklejki, animacje i grafiki
a przy bardzo dużych budżetach nawet spoty reklamowe i krótkometrażowe filmy.
Prace nad konceptem bohatera marki najlepiej zlecić profesjonalnemu projektantowi, rysownikowi z doświadczeniem.
Bohater marki to wspaniały pomysł na odświeżenie wizerunku firmy,
zainteresowanie klientów swoją ofertą i przeprowadzenie oryginalnej kampanii reklamowej.
Dlatego warto się zastanowić,
Czy stać nas na zrezygnowanie z korzyści jakie daje naszej firmie własny bohater marki?
|