Najprościej rzecz ujmując logo powinno po prostu trafiać w sedno tematu.
Powinno współgrać z charakterem danje firmy, być funkcjonalne i dobrze zaprojektowane.
Wbrew pozorom zaprojektowanie dobrego logo to niełatwe i czasochłonne zadanie.
Prostota logo sprawia, że można odnieść złudne wrażenie,
że praca nad projektem jest procesem szybkim i bezmyślnym.
Nic bardziej mylnego.
Zaprojektować dobre logo, logotypu to niełatwe zadanie,
wymagające doświadczenia, czasu oraz zaangażowania zleceniodawcy.
Żeby projekt logo był satysfakcjonujący dla klienta potrzeba wiedzy z zakresu:
projektowania, psychologi koloru i czcionek, grafiki komputerowej, wyczucia i zmysłu artystycznego.
Jakie cechy powinno posiadać dobre logo?
Każde dobrze zaprojektowane logo powinno posiadać kilka cech,
które sprawią, że będzie dobrze spełniać swoje funkcje.
- proste (logo powinno składać się z góra kilku kolorów)
- zapamiętywalne (logo musi łatwo zapadać w pamięć)
- zrozumiałe (odbiorca musi wiedzieć co widzi, co jest napisane)
- ponadczasowe (logo musi przetwać próbę czasu)
- uniwersalne (logo musi być łatwe w powielaniu, drukowaniu)
Prostota logo
Logo powinno charakteryzować się prostotą.
Znak graficzny nie może być zbyt skomplikowany.
Prostota logo jest jego siłą.
Proste logo łarwiej zapada w pamięć.
Takie znane marki jak nike, puma, shell, apple charakteryzują się finezyjną prostotą.
Prostota logo daje pełną elastyczność przy skalowaniu logo do mniejszych i większych rozmiarów.
Ilość kolorów w logo nie powinna być zbyt duża.
Optymalnie w palecie kolorów logo powinno znaleźć się dosłownie kilka kolorów (2 do 4).
W projektowaniu logo, logotypów przesada jest wyjątkowo nie wskazana.
Zawsze warto się zastanowić czy dana firma naprawdę potrzebuje znaku graficznego.
Może optymalny byłby dla firmy dobrze zaprojektowany logotyp.
Zapamiętywalność logo
Logo powinno łatwo zapadać w pamięć a wymowa logo powinna odpowiednio reprezentować daną firmę.
W końcu chodzi o budowanie marki.
Nie można budować marki jeśli ma się kiepskie logo, które ucieka z pamięci jak lista zakupów.
Logo powinno zwrócić uwagę odbiorcy, wyróżnić się.
Logo powinno być szczególne, oryginalne, przykuwające uwagę.
Zrozumiałość przekazu logo
Każdy kto zobaczy nasze logo musi wiedzieć co widzi, co nasze logo reprezentuje.
Nie może być sytuacji, że odbiorca nie potrafi przeczytać nazwy naszej firmy,
albo że nasz znak towarowy wygląda jak nieokreślone coś, co do niczego nie służy.
Takie logo jest żle zaprojektowane.
Ponadczasowość logo
Ponadczasowość logo polega na tym, że kiedy za czterdzieści lat syn przejmie w zarządzanie firmę po ojcu
i będzie chciał wprowadzać zmiany oraz odświeżyć firmę,
to przez myśl mu nie przejdzie, żeby zmieniać logo lub je uaktualniać.
Innymi słowy ponadczasowe logo nie podlega wpływowi czasu i trendów.
Proszę zwrócić uwagę, że Coca Cola nigdy nie zmieniała logo pomimo,
że logotyp jest stary jak sama firma.
Logo Coca Coli skaligrafował księgowy James Robinson i jest niezmienne od 1886 roku.
Natomiast Pepsi - największy konkurent Coca Coli - zmienia design logo co kilka, kilkanaście lat.
Dobrze zaprojektowane logo pod wpływem czasu nabiera wartości.
Kto zgadnie ile warte są prawa autorskie do znaku towarowego Coca Coli? - na pewno miliony.
Uniwersalność logo
Logo powinno być uniwersalne.
Uniwersalne logo to takie, które można wykorzystać na wiele różnych sposobów:
wizytówki, papier firmowy, stronę www, nadruk na koszulkę, kubek firmowy.
Uniwersalne logo łatwo się powiela i drukuje na różnych materiałach.
Logo powinno zostać wykonane na wektorach.
To gwarantuje skalowalność logo bez utraty jakości.
Szczególne znaczenie ma to przy druku reklam wielkoformatowych.
Bardzo dobrym pomysłem jest kompozycja logo razem z hasłem reklamowym.
Hasło reklamowe w połączeniu z dobrze zaprojektowanym logo "zwiększa moc rażenia wielokrotnie".
W pracę nad projektem logo powinien być czynnie zaangażowany klient.
Ponieważ logo jest najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej ważne jest,
aby klient brał udział w jego tworzeniu.
Gwarantuje to, że będzie zadowolony z efektów pracy projektanta a praca postępować będzie sprawnie.
Autor: Krzysztof Czachura
komikskc@gmail.com