Tony, setki ton papieru i farby przyjmują na swe barki wysypiska śmieci.
Miliony dusz drzew krąży po puszczach szukając ukojenia po bezlitosnej wycince na potrzeby papieru.
Czy zastanawiał się ktoś, kiedyś ile z naszych ulotek i materiałów reklamowych trafia bezsensownie na śmietnik?
Obrazek kiedy przemieszczając się przez gąszcze miejskiej dżungli natrafia się na grupę nachalnych altruistów,
którzy za wszelką cenę chcą wręczyć każdemu podarek w formie garści ulotek jest cały czas aktualny.
Nikt nie zwraca uwagi na przepełniony do granic możliwości treścią reklamową najbliższy kosz na śmieci. - Ot i cała ulotność ulotki.
Pytanie nasuwa się samo:
Co zrobić, żeby nasza ulotka nie wylądowała w koszu na śmieci zanim osiągnie cel?
Sposobów na przyciągnięcie uwagi choćby na chwilę jest cała masa.
Oto kilka przykładów: goła babeczka na froncie, slogan reklamowy z błędem ortograficznym, ulotka w formie rachunki lub banknotu.
Tylko czy każdy sposób jest dobry / etyczny?
Czy to nie są chwyty poniżej pasa w stosunku do własnych i potencjalnych klientów, których powinno się traktować z szacunkiem.
My skupimy się w tym artykule na jednym, konkretnym rozwiązaniu, które nie budzi kontrowersji.
Ulotka z komiksem i bohaterem marki
Rynek zastosowaniu komiksu w reklamie jest tak słabo eksploatowany,
że na dzień dzisiejszy komiksowa reklama jest po prostu skazana na sukces.
Komiksowa reklama to idealne rozwiązanie dla takich branż jak:
gastronomia, farmacja, edukacja i szkolenia, finanse, branża telekomunikacyjna, IT.
Oczywiście nie tylko firmy z tych branż sięgają w reklamie i informacji po takie narzędzie
jak komiks oraz brand hero aby zainteresować odbiorców swoimi usługami i produktami.
Coraz częściej publiczne instytucje starają się wyjść z sztywnych ram prowadzenia kampanii informacyjnych, edukacyjnych i reklamowych.
Zainteresowanie komiksem w reklamie stale rośnie.
Zaletą komiksu jest bardzo szerokie spektrum odbiorców, które cały czas się powiększa.
Sprzyja temu dostępność do internetu i rozwój nowych technologii.
Nigdy wcześniej dostęp do kultury nie był tak łatwy i powszechny.
To sprawia, że za pomocą komiksu można łatwo i swobodnie komunikować się odbiorcą konkretnych usług oraz produktów.
Jedynie w starsze pokolenie jako grupa docelowa nie jest dla takiej formy reklamy wskazana.
Związane jest to ściśle z wiekiem odbiorców i stereotypami krążącymi wokół komiksu w starszym pokoleniu,
które nie miało dostępu do tego rodzaju dobra kulturalnego.
Komiks jest bardzo atrakcyjną i akceptowalną formą reklamy.
Jest postrzegany jako lekka, szybka i przyjemna rozrywka, nie wymagająca wysiłku.
Nie żeruje na najniższych instynktach i podprogowych bodźcach.
Komiks to forma sztuki, która odwołuje się do ciekawości poznawczej.
Komiks zachęca, żeby po niego sięgnąć, na chwilę zanurzyć się w krótką opowieść, inny ciekawy świat.
Dlatego ludzie tak chętnie sięgają w gazetach i czasopismach po rysunki satyryczne i paski komiksowe.
Najprostszym przykładem zastosowania komiksu w ulotce jest klasyczna DL'ka.
Jest to idealny format na pasek komiksowy składający się z 3 do 4 kadrów.
Pasek komisowy jako krótka forma komiksowa jest świetnym rozwiązaniem przy projektowaniu małych ulotek o niewielkiej ilości treści.
Formaty takie jak DL, A6, A5 idealnie nadają się do zastosowania paska komiksowego w ulotce.
Jeśli w ulotce o formacie DL chce się zawrzeć więcej treści zawsze można skorzystać z rozwiązania składanej ulotki.
Wtedy zyskuje się więcej przestrzeni na ofertę firmy a komiks pełni rolę interesującego "wabika".
Można też pokusić się o planszę komiksową w ulotce.
Zaletą takiego rozwiązania jest to, że można w historii zawrzeć więcej informacji o produkcie lub usłudze.
Decydując się na większą formę komiksową w reklamie trzeba jednak pamiętać,
że komiks zajmie trochę miejsca i potrzebuje odpowiedniego formatu.
Ciekawym rozwiązaniem jest stylizowanie reklamy np. na konkretne style komiksowe lub na konkretnych rysowników.
To daje szereg nowych możliwości.
Komiks można w ten sposób dostosować do charakteru produktu Iub usługi oraz identyfikacji wizualnej firmy.
Oczywiście styl, kreska, rysownik musi być dobrze rozpoznawalny.
Np. reklama stylizowana na klasyczne komiksy i grafiki Marvela (X-man) lub Franka Millera (300, Sin City)
z pewnością przyniesie szybkie i jednoznaczne skojarzenie.
Podobnie rozpoznawalne i popularne są np paski komiksowe z Garfield'em lub Snoopy'm.
Oczywiście taka reklama nie będzie pasować do każdego produktu.
Dlatego trzeba wybrać ją rozważnie pod kątem grupy docelowej oraz naszych potrzeb.
Ciekawa ulotka z komiksem bardzo często staje się czymś więcej niż nośnikiem reklamy.
W branży edukacyjnej dobrze zaprojektowana ulotka z komiksem lub ilustracją to nie tylko treść reklamowa i oferta.
Taka ulotka może spełniać szereg ciekawych funkcji.
Ulotka może stać się czytanką, kolorowanką, planem lekcji, zagadką lub nawet puzzlami albo mini grą planszową.
Jeśli dzieci pokochają bohatera i polubią komiks lub ilustracje z ulotki,
nasza oferta może trafić na honorowe miejsce na lodówce przypięta kolorowym magnesikiem.
Do naszego bohatera i ciekawej historii dzieci wraz z rodzicami będą wracać z uśmiechem wiele razy.
W ten sposób przekaz reklamowy i oferta firmy krążą wśród potencjalnych klientów.
Dlatego branża edukacyjna tak często i tak chętnie sięga w reklamie po kolorową ilustracje i komiks.
Warto sięgnąć po takie rozwiązanie jak ulotka z komiksem i bohaterem marki.
Milionowa ulotka z grafiką kupioną na stock'ach już zwyczajnie ”przejadła się” ludziom
i stała się tak powszednia jak leżące na ziemi zwiędłe, jesienne liście.
Czas na coś nowego... Czas na komiks w ulotce?
Autor: Krzysztof Czachura
komikskc@gmail.com